آموزش قدم به قدم سئو

آموزش سئو بنیامین ابراهیمی 【تجربه محور + دوره رایگان】

البته دقت داشته باشید که منظور ما این نیست که متاتگ عنوان (Title) و متاتگ توضیحات (Description) اهمیت نداره. در واقع هر دوی این متاتگ‌ها توی سئو خیلی مهمه؛ ولی باید یاد بگیرید که چطور یک عنوان خوب و توضیحات خوب بنویسید. از طرفی بعضی وقتا گوگل عنوان و توضیحات رو تغییر میده تا به جستجوی کاربر نزدیک‌تر بشه. این کار گوگل بیشتر وقتی دیده میشه که شما یک عنوان مناسب و یا توضیحات مناسب ننویسید. و یا ممکن پیش بیاد که گوگل برای بهبود تجربه کاربری بازدیدکنندگانش، همچین کاری بکنه. بدون هیچ مقدمه‌ای بهتون میگم که سئو داخلی فوق العاده‌ست، این فوق العاده رو به شکل فــــوق الــعـــاده بخونید تا بتونید حس من رو به خوبی درک کنید.

از سال ۲۰۱۹، گوگل از فرآیند فهرست‌بندی بر اساس موبایل استفاده می‌کند. این بدان معناست که اکثر وب سایت‌ها به جای نسخه دسکتاپ در نسخه موبایل خود خزیده و ایندکس می‌شوند. بله، بک لینک‌های خارجی در سئو ضروری هستند (در فصل بعدی در مورد آن توضیح خواهیم داد.)، اما داشتن ساختار مناسب لینک‌های داخلی به همان اندازه مهم است. همیشه به خاطر داشته باشید که تعداد زیاد کلمات به تنهایی باعث بهبود رتبه شما نمی‌شود. درست است که محتوای طولانی‌تر در گوگل رتبه بهتری دارد، اما این تعداد کلمات نیست که رتبه‌های بالا را به ارمغان می آورد.

به شما مرحله به مرحله خواهیم گفت که چطور باید سایتتان را سئو کنید. پس همراه ما باشید تا شما را با مبحث سئو و بهینه سازی سایت به صورت کامل آشنا کنم. مبحث سئو مثل مبحث طراحی و ساخت سایت نیاز به علم برنامه نویسی و کد نویسی ندارد یعنی شما خیلی راحت با گذراندن یک دوره آموزش سئو می توانید مباحث سئو سایت را به صورت کامل و جامع یاد بگیرید. طراحان برتر، با گذراندن این دوره و انجام تمام تمرین ها و آزمون های موجود در این دوره 0 تا 100 طراحی سایت، امنیت سایت، بهینه سازی سایت، کسب درآمد از سایت را به طور کامل یاد میگیرید. مدرس سئو مورد نظر خودتان را با آموزش های رایگان او و همچنین نمونه کار های او بسنجید و بعد برای خرید دوره آموزش سئو اقدام کنید.

مزیت نهایی سئو تکنیکال این است که اگر یک سایت کاملاً بهینه داشته باشید، احتمالاً ترافیک ارگانیک بیشتری ایجاد می­‌کنید، اما مزایای فردی بی شماری برای پیاده سازی سئو فنی وجود دارد. همه‌­ی این مزایا مربوط به آسان‌تر کردن خزیدن، فهرست‌بندی و پیمایش وب‌سایت شما است تا بتوانید بازدیدکنندگان بیشتری از وب‌سایت را از موتورهای جستجو دریافت کنید. ریدایرکت در مبحث آموزش سئو سایت، یک موضوع بسیار مهم و حساس محسوب می‌شود که می‌بایست بادقت به این مبحث توجه کرد. شما به کمک redirection می‌توانید کاربر را پس از کلیک روی یک صفحه فورا به صفحه دیگری منتقل کنید. پس با این اوصاف می‌بایست در کنار محتوای خوب از سرعت نیز غافل نشویم و بهینه سازی را به بهترین شکل انجام دهیم. ما در قسمت بهینه سازی سرعت سایت، به مهم‌ترین روش‌های بهینه‌سازی سرعت اشاره کرده‌ایم و شیوه‌های بسیار مناسبی برای بهینه کردن سرعت صفحات به شما پیشنهاد کرده‌ایم.

شما کاربران می‌توانید از چک لیست سئو تکنیکال در این مقاله برای بررسی و رفع مشکلات فنی سایت خود استفاده کنید. چند ویژگی کلیدی برای یک وب سایت بهینه شده فنی یا سایت پیرو سئو تکنیکال وجود دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد هر یک چه ویژگی‌هایی را شامل می‌شوند. تا به این قسمت از آموزش سئو به مباحث ویژه‌ای پرداختیم که همگی تحت کنترل کامل ما بودند. حال زمان آن است که اتفاقات خارج از سایت را نیز مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم و کنترل آنها را نیز در دست بگیریم. لینک ایجادشده برای رفع سریع نیاز کاربر باشد.صفحه‌ای که قصد لینک‌سازی به آن را دارید، می‌بایست از کیفیت بالایی برخوردار باشد. (در قسمت بالا به طور مفصل به ویژگی صفحات باکیفیت پرداخته‌ایم) لینک می‌بایست با محتوای صفحه مقصد مرتبط باشد و صرفا جهت لینک‌سازی انجام نشده باشد.

در آموزش سئو داخلی سایت، عواملی مانند بهینه‌سازی محتوا، عنوان‌ها، تگ‌ها و ساختار URL مورد بررسی قرار می‌گیرند. هدف اصلی در سئو داخلی، بهبود تجربه کاربری و افزایش مرتبط محتوا با کلمات کلیدی مورد نظر است. در آموزش سئو تکنیکال، به بهینه‌سازی جنبه‌های فنی وب‌سایت مانند سرعت بارگذاری صفحات، امنیت و سازگاری با دستگاه‌های مختلف پرداخته می‌شود. سئو خارجی نیز بر فعالیت‌های خارج از وب‌سایت مانند لینک‌سازی و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی تمرکز دارد تا اعتبار و محبوبیت وب‌سایت را افزایش دهد. آموزش تولید محتوا سئو برای وبسایت نیز از جمله مباحث مهم در سئو است که به شما در ایجاد محتوای با کیفیت، مرتبط و جذاب برای کاربران و موتورهای جستجو کمک می‌کند.

سئو محتوا مجموعه اقداماتی است که محتوا شما را برای کاربر و برای گوگل ارزشمند می‌کند. آموزش های رایگان را غیر از این مطلب می توانید با راهنمای گوگل برای متدی ها هم شروع کنید و همینطور سایت های moz و ahrefs هم سایت های خوبی برای شروع یادگیری سئو هستند. کلا هر کاری که توی فضای آف پیج یا سئو خارجی انجام میشه، بخصوص بک لینک سازی، خطر ناک و ریسکیه. اما امروز با توجه به اینکه گوگل نگاه دقیق تر و عمیق تری به بک لینک ها داره، دیگه این روش توی سئو سایت بیشتر از اینکه مثبت باشه، خطرناک و آسیب زنندس. اما نوعی بک لینک سازی در گذشته وجود داشت که توسط ربات ها، بصورت انبوه به سایت ما لینک میزد و میتونست یکباره و بدون دردسر، اعتبار زیادی برای سئو سایت ما به وجود بیاره.

در ادامه آموزش رایگان سئو با رویکردها و استراتژی‌های جدید لینک‌بیلدینگ آشنا خواهید شد. در یک مشاوره ای که من داشتم؛ سایت مورد نظر با چنین مشکلی مواجه بود. وبمستر وب‌سایت بخاطر بی احتیاطی آدرس صفحه اصلی را در فایل robots.txt قرار داده بود و disallow کرده بود و صفحات سایت ایندکس نمی‌شدند. در ادامه به شما توضیح می‌دهم چگونه با تولید محتوای مناسب سئو و مارکتینگ سایتتان را متحول کنید. بنابراین باید برای تولید محتوا استراتژی محتوایی عالی داشته باشیم.

همچنین می‌توانید از پلتفرم‌های بین‌المللی مانند Upwork و Freelancer استفاده کنید. پروفایل خود را در این پلتفرم‌ها کامل کنید و سعی کنید رضایت مشتریان قبلی را به‌عنوان مرجع کاری به نمایش بگذارید. با استفاده از دو ابزار سرچ کنسول و گوگل ترندز بهترین عنوان‌ها و کلمات را انتخاب کنید. یک مطلب خاص را انتخاب کنید و با استفاده از سرچ کنسول ببینید با چه کلماتی بیشترین بازدید را داشته و سعی کنید از آن دست کلمات در مطالب خود استفاده کنید. همچنین قبل از گذاشتن مطلب حتما با گوگل ترندز پرسرچ ترین‌ها را پیدا کنید. شاید نزدیک به ۸۰ درصد مشکل سئو سایت‌های ایران، مشکل برچسب گذاری باشد.

همراه من باشید تا وارد مباحث اصلی سئو و بهینه سازی سایت شویم. هدف روش های سئو این است که هنگام جستجوی کاربران در گوگل و سایر موتورهای جستجو، این موتورها رتبه‌ی بهتری را به مقاله‌ها و محتوای یک سایت اختصاص دهند. کلمه‌ی SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است که می‌توان آن را به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ترجمه کرد. البته خود سئو هم در فارسی بسیار رایج شده و حتی گاهی ترکیب‌های اضافی و توصیفی و عبارات فعلی (مانند بهبود سئو، سئو کردن، سئو سازی) را نیز با آن می‌سازند و به‌کار می‌برند. داده­های ساختاریافته یک روش استاندارد برای ارائه اطلاعات در مورد یک صفحه است که به موتورهای جستجو اجازه می­دهد تا محتوای صفحه را بهتر درک کنند. استفاده از داده‌های ساختاریافته در وب‌سایت شما، ویژگی‌های ویژه نتایج جستجو را فعال می‌کند، مانند دوره‌ها، رویدادها، سؤالات متداول، تصاویر و سایر نتایج غنی.

این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا عملکرد وب‌سایت خود را بهتر و دقیق تر تحلیل کنید، نقاط قوت و ضعف سئوی خود را شناسایی کنید و استراتژی‌های بهینه‌سازی خود را بر اساس داده‌های دقیق تنظیم کنید. این کار به شما امکان می‌دهد تا بفهمید آن‌ها چگونه کلمات کلیدی را در محتوای خود به کار برده‌اند. همچنین، می‌توانید نقاط قوت و ضعف آن‌ها را شناسایی کرده و از این اطلاعات برای بهبود استراتژی خود استفاده کنید. این الگوریتم گوگل که در سال ۲۰۲۲ آخرین آپدیت آن منتشر شده، و همانطور که از اسمش پیداست شامل قوانین سخت گیرانه گوگل در رابطه با صفحاتی است که ارتباط مستقیمی با سلامت و پول کاربر دارد. سایت‌های فروشگاهی که کاربران در آن‌ها محصولی را خریداری می‌کنند یا سایت‌هایی که محتواهای پزشکی و آموزشی که مستقیم با سلامت افراد سر و کار دارند در زیر ذره‌بین این الگوریتم هستند. از طرفی الگوریتم YMYL ارتباط و درآمیختگی زیادی با الگوریتم EAT دارد و بر اساس فاکتورهای این الگوریتم که در بالا گفته‌ایم قوانین خود را بر روی رتبه بندی صفحات اعمال می‌کند.

یعنی اگر بخواهید در کلمات کلیدی و یا کلمه کلیدی مد نظرتان به رتبه اول گوگل برسید باید تمام مراحل سئو را مو به مو انجام دهید. لایه سوکت­های امن یا (SSL) یک پروتکل امنیتی است که برای ایجاد پیوندهای رمزگذاری شده بین وب سرور و مرورگر ایجاد شده­است. SSLها اغلب در سایت هایی وجود دارند که شامل دریافت و ذخیره اطلاعات شخصی شما مانند خرید کارت اعتباری است. موتورهای جستجوی بزرگ اخیراً یک سیستم اطلاع رسانی را برای هشدار به کاربران در مورد ورود به سایت­های بدون SSL پیاده سازی کرده­اند. استفاده از SSL سایت می­تواند اطمینان حاصل کند که موتورهای جستجو کاربران را از صفحه وب شما هدایت نمی­کنند و می­تواند به حفظ رتبه بندی نتایج جستجوی شما کمک کند. به منظور اعمال SSL در صفحات وب خود، می­توانید یک گواهی امنیتی در دامنه وب سایت خود نصب کنید و وب سایت خود را به HTTPS منتقل کنید.

سئوی کلاه خاکستری به تکنیک‌هایی گفته می‌شود که مابین سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید قرار دارد. اگر بخواهیم خیلی ساده بیان کنیم، به تکنیک‌های کلاه سیاه که هنوز توسط گوگل کشف نشده است، سئو کلاه خاکستری گفته می‌شود. پس تا انتها با ما همراه باشید و در همین ابتدای کار سریعاً به سراغ سرعت نروید چراکه هدف ما آموزش قدم به قدم سئو سایت است و این موضوع را در ابتدا بیان کردیم. با این تفاسیر اگر شما محتوای خوبی ارائه داده باشید، اما صفحات شما در گوشی موبایل به خوبی نمایش داده نشود، متاسفانه رتبه خوبی برای سایت و صفحه شما از نظر گوگل لحاظ نخواهد شد. همچنین حداقل یکبار و حداکثر دوبار از کلمه کلیدی خود در بخش مقدمه استفاده کنید. وجود چگالی مناسب کلمات در متن یکی از عوامل موثر بر رتبه بندی می‌باشد.

نقش سئو در سایت به این صورت است که وقتی سایت تان را بهینه سازی می کنید و در کلمات کلیدی و یا عبارت هایی که مخاطبان و کاربران در گوگل جستجو می کنند به نتایج اول گوگل می رسید. سئو برای فروشگاه های اینترنتی و تمام وبسایت هایی که میخواهند و فعالیتشان را شروع کنند بسیار مهم است. یکی از روش های بازاریابی اینترنتی کاملاً رایگان است که شما می توانید با استفاده از سئو وب سایتتان مخاطبان و کاربران زیادی را جذب کسب و کارتان کنید. کمی بررسی شما را متقاعد خواهد ساخت که رعایت اصول سئو و استانداردهای مد نظر موتورهای جستجو، می‌تواند هم‌زمان با بهبود سئو سایت، رضایت خوانندگان و کاربران شما را نیز افزایش دهد. با لینک سازی داخلی تو سئو آشنا هستید و میدونید که توی قدم دوم آموزش سئو تو همین صفحه، در موردش مفصل صحبت کردیم.

تولید محتوای با کفیتی که واقعا به درد کاربر بخوره، شانسش چند برابر میشه برای دیده شدن. مشکلی که روش محتوای طولانی برای سئو داره، منحرف کردن موضوع اصلی صفحه هستش. مثلا میخوایم روی کلمه کلیدی “خرید ویلا در شهریار” سایتمون رو سئو کنیم، میایم مقاله می نویسیم در مورد “10 مدل طراحی استخر ویلا”. اینجاست که این محتوایی که توی این سایت تولید میشه، مثل الماس میمونه برای گوگل و گوگل اون رو روی سرش میزاره. بهش 10 تا کلمه کلیدی داده میشه و ازش خواسته میشه که برای این 10 تا کلمه کلیدی، تولید محتوا کنه.

شما توی 3 قدم قبلی فقط سئو داخلی یاد گرفتید و اجرای درست سئو داخلی برای سئو کردن بسیاری از سایت ها توی مدت زمان نسبتا طولانی، کاملا جوابگو هستش. بعد بیاید توی ویرگول شروع کنید تولید محتوا، اینبار بر اساس اولویت بندی درست و طبق نقشه محتوای استانداردی که کشیدید. که مثلا گفتیم خرید، فروشگاه اینترنتی، قیمت و … که بعدشون لباس بچه گانه هست، همشون تو صفحه اصلی یا همون صفحه لباس بچه گانه کار میشن و سئو میشن. ما وقتی کلمات کلیدی کلی سایت رو استخراج کردیم، تعدادی کلمه رو برای یک صفحه تعیین کردیم. صفحه مادر میشه صفحه اصلی (مثلا) که روی لباس بچه گانه باید سئو بشه و لینک های داخلی که دریافت میکنه هم روی انکر تکست لباس بچه گانس. نقشه راه از همون اول به ما کمک میکنه که محتوا های بی خودی تولید نکنیم و کلمه به کلمه ای که داخل سایت می نویسیم، هدفمند و هوشمندانه باشه.

به مرور گوگل هی حساس تر شد روی بک لینک ها تا بتونه سایت هایی که بک لینک فیک و کم ارزش میسازن رو جریمه کنه و حذف کنه. نمیخوام بترسونمتون یا فاز بد بدم همین شروع کار اما باید بدونید که برای این قسمت باید خیلی تمرکز بگذارید و اگر توش متخصص بشید، از پس سئو هر سایتی بر میاید. البته که سئو خارجی تکنیک ها، ریزه کاری ها و هزینه کردن هایی رو هم میطله و اگر هم درست و اصولی انجام نشه، ممکن به ضرر سایتتون هم تموم بشه. در دوره VIP سئو بصورت مفصل و با جزئیات به موضوع استراتژی سئو پرداختیم که برای متخصصین حرفه ای بسیار مهم و مفید هستش. برای مدیریت هزینه های پروژه سئو و افزایش سود دهی و همچنین به نتیجه رسیدن سریع در سایت خودمون خیلی خوبه که استراتژی سئو رو بلد باشیم.

کاربران اینترنت حوصله خواندن متون به هم فشرده را ندارند و خیلی سریع از صفحه خارج می‌شوند. متادسکریپشن در نتایج گوگل به نمایش در می‌آید؛ پس می‌تواند CTR صفحه را بالا ببرد. اگر آماده‌سازی را مناسب انجام داده باشید این مرحله ساده‌ترین مرحله کار است. اگر از فصل ۱ خاطرتان باشد؛ ارتباط یکی از ۳ ضلع مثلث موفقیت در سئو بود. بیایید ببینیم چگونه از لینک‌های محتوایی به بهترین شکل استفاده کنیم.

بهینه‌سازی فایل robots.txt برای هدایت خزنده‌ها به بهترین و مرتبط‌ترین اطلاعات شما، راهی عالی برای بهبود رتبه‌بندی نتایج موتور جستجو و افزایش ترافیک به سایت شما است. کسب درآمد از سئو پس از گذراندن دوره آموزش حرفه‌ ای سئو، به مهارت و تجربه شما در این حوزه بستگی دارد. با تسلط بر جنبه‌های مختلف سئو مانند سئو تکنیکال، سئو محتوا و سئو خارجی، می‌توانید خدمات گوناگونی را به کسب و کارها ارائه دهید. موتورهای جستجو و همچنین گوگل دائما درحال آنالیز رفتار کاربران در وب سایت شما هستند. لینک سازی درست داخلی و خارجی، یکی از فاکتورهای مهم گوگل برای رتبه‌بندی صفحات محسوب می‌شود. پس باید به خوبی با اصول لینک سازی داخلی و خارجی آشنا شوید و بدانید از هریک از انواع لینک، در کدام قسمت صفحه استفاده کنید.

در واقع میانگین زمانی که کاربر داخل سایت ما سپری می‌کند به نسبت رقبا بررسی می‌شود که در ابزار گوگل انالیتیکس هم ما این زمان را می‌توانیم مشاهده کنیم. ما باید با هدف و ماموریت شرکت گوگل، نحوه کار هوشمندترین موتور جستجوی دنیا را بشناسیم. باید بفهمیم ربات‌ها و کراولرهای گوگل به چه نحوی کار می‌کنند تا ما متناسب با هدف گوگل این‌کار را انجام دهیم. یه سری مقادیر (Metrics) توی گوگل آنالیتیکس وجود داره که می‌تونید با اونا میزان تعامل کاربران (Engagement Rate) خودتون رو بسنجید. Session duration” که اصولا در هر گزارش از گوگل آنالیتیکس می‌بینید. یه سری تکنیک‌هایی قبلا وجود داشت که ساده بودن؛ ولی منسوخ شدن و دیگه غیرکاربردی هستن.

از آنجا که ۱/۵ سایت‌های دنیا و ایران با وردپرس ساخته شده‌اند؛ تصمیم گرفتم سئو سایت‌های وردپرسی را آموزش دهم. علاوه بر اینکه هسته وردپرس برای سئو بهینه است؛ افزونه‌های بسیار باکیفیتی برای سئو وردپرس وجود دارد که کار سئو در این سیستم مدیریت محتوا را بسیار راحت می‌کند. وقتی وب‌سایت‌های مناسب را پیدا کردید؛ با آن‌ها مکاتبه می‌کنید تا به محتواهای عالی شما بک‌لینک بدهند. در ساخت بک‌لینک با تولید محتوا ۳ نکته کلیدی وجود دارد که اگر هر کدام از این‌ها عالی نباشند؛ پروژه با شکست مواجه می‌شود. یکی از ترندهایی که سال‌ها است در مجامع سئو بین‌المللی روی آن بحث می‌شود؛ ساخت بک‌لینک با تولید محتوا است. بنابراین حالت هوشمندانه این است که یک وب‌سایت در سال اول از رپورتاژآگهی برای تقویت دامنه خود استفاده کند و در سال‌های بعد روی تقویت صفحات مهم کار کند.

به ترکیب سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید، سئو کلاه خاکستری می‌گویند! یعنی ما از بعضی از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه استفاده کنیم، البته به صورت متعادل و در کنار آن از سئو کلاه سفید هم استفاده کنیم و دقیقا اینجاست که هنر هر کارشناس سئو مشخص می‌شود! ما باید به گونه‌ای از این روش‌ها استفاده کنیم که گوگل متوجه آن نشود، البته که نمیتوان گوگل را گول زد و ما با ترکیب این دو روشی را پیش می‌بریم تا سایت و کسب و کار خودمان را رشد دهیم. صرف نظر از ویژگی های شخصی دانشجو، سئوی هر سایتی متناوت می‌باشد. در آموزش های خصوصی ما براساس دانش شما، براساس نیاز شما آموزش میدهیم. پیشنهاد می‌کنم در وبسایت‌هایی که با موضوعات شما مرتبط هستند لینک بسازید.

با تولید محتوای متنی ما میتونید قدرت یک صفحه از سایتمون رو روی یک کلمه کلیدی که میخوایم باهاش سئو بشیم، افزایش بدیم. یاد بگیرید که گوگل، بزرگ‌ترین موتور جستجو، چگونه صفحات وب را کشف و سازماندهی می‌کند و شما چه کاری می‌توانید انجام دهید تا در نتایج جستجوی آن ایندکس و رتبه‌بندی شوید. یکی دیگر از اهدافی که می بایست برای سئو تکنیکال درنظر گرفت، اصلاح کردن ساختار وب سایت شما است. بهبود سئو فنی سایت با تصحیح اجزای مختلف آن اعم از ساختار لینک ها، توضیحات متا، عناوین، تگ های هدر، اضافه کردن سایت مپ و غیره انجام می شود. اگر نمی‌دانید سایت مپ چیست؟ پیشنهاد می کنیم مقاله آن را در سایت ما مطالعه کنید.

اگر مقاله خیلی مناسبی نوشته‌اید که واقعا به آن افتخار می‌کنید می‌توانید برای اعضای لیست ایمیل خود ایمیل ارسال کنید و آن‌ها را از انتشار این مقاله مطلع کنید تا اگر دوست داشتند به این مقاله لینک بدهند. اما در این مرحله می‌خواهیم مطمئن شویم هیچ غلط املایی و نگارشی در صفحه وجود ندارد. با استفاده از روش‌های بالا می‌توانیم موضوعات مرتبطی را پیدا کنیم. حالا باید چک کنیم در صفحه ما به این موضوعات پرداخته شده باشد. اولین مرحله در بخش نوشتن این است که زیر تگ‌های هدینگ را پر کنید.

به عبارت دیگر تمامی محتوایی که در صفحات ما درج و اضافه می‌شود حکم محتوا را دارد و اثربخشی بالایی بر سئو دارد. کاربر قصد دارد سریعا به سایت‌های مدنظر وارد و فعالیت خود را انجام دهد. گوگل به هیچ عنوان تمایل ندارد که کاربران خود را به سایتی دعوت کند که از داده‌های شخصی آنها محافظت نمی‌شود. باید کلمه‌ای که قصد دارید روی آن رتبه بگیرید را به میزان لازم در پاراگراف و هدینگ‌ها استفاده کنید. درضمن می‌بایست از کلمه کلیدی در سایر بخش‌ها همانند عنوان و دیسکریپشن نیز استفاده کنید.

بهترین روش این است که کلیدواژه فوکوس را نزدیک به ابتدای تگ عنوان قرار دهید. بسیاری از افراد تصاویری را آپلود می‌کنند که به سادگی بیش از حد بزرگ هستند. اگر عرض محتوای وبلاگ شما 800 پیکسل است، استفاده از تصاویر با عرض 2500 پیکسل اضافه است. میزبانی وب شما اولین چیزی است که بر سرعت صفحه شما تأثیر می‌گذارد. این بدان معناست که هر موضوعی نیازی به تازگی محتوا ندارد، اما بسیاری از موضوعات نیاز به بروزرسانی دارند.

کلمه کلیدی به عبارت‌هایی گفته می‌شود که کاربران در گوگل جستجو کرده که این دسته از کلمات با زمینه کاری ما مرتبط هستند. هر چقدر در تحقیق کلمات کلیدی سئو دقت کافی به خرج دهیم به نفع ما خواهد بود. با شنیدن کلمه سئو اولین چیزی که در ذهنتان تداعی می‌شود چیست؟ کسب رتبه و جایگاه اول در گوگل. زیرا با پیاده سازی اصول سئو می‌توانند افزایش درآمد را تجربه کرده و شرکت را به اوج برسانند. هدف از برگزاری آموزش صفر تا صد سئو رایگان در آژانس نوآوری رسام کمک به افراد و کسب‌وکارها است. در بخش دوم آموزش رایگان سئو یاد خواهید گرفت که موتور جستجو چیست و چگونه کار می کند.

پس از دانستن گام‌های یادگیری سئو و بهینه سازی سایت لازم است که بخش بندی SEO را با یکدیگر بررسی کنیم. شما باید در بهینه‌سازی سایتتان از این کلمات استفاده کنید تا گوگل موضوع سایت شما را بفهمد و هنگام جستجوی کاربر، سایت شما را به اون نشان دهد. باتوجه به نیاز روزافزون کسب‌وکارها به حضور در رتبه‌های بالای گوگل، کارشناس سئو می‌تواند در ایران یا حتی خارج از کشور فرصت‌های شغلی زیادی را پیدا کند. اگر به دنبال کسب درآمد از سئو و انتخاب سئو به عنوان یک مهارت شغلی درآمدزا هستید، پیشنهاد می‌کنیم این سه مقاله سئو را بخوانید. مهم‌ترین مباحث سئو تکنیکال مربوط به بهینه‌سازی سایت برای خزش و ایندکس گوگل است. ضمن اینکه در فوتر سایت می‌توانید به صفحات مهم سایتتان با کلمه کلیدی دوم یک صفحه مهم نیز لینک بدهید تا محور موضوعی یک صفحه را بیشتر برای گوگل واضح کنید.

علاوه بر اینکه هر لینک، مقداری اعتبار انتقال میده، میتونه همیشه بررسی این صفحه رو به ربات گوگل که وارد سایت میشه (حالا از هر صفحه ای) گوشزد کنه. اما تصور کنید یکی از مطالب مهم سایت ها، همیشه از تمام صفحات سایتمون لینک داخلی داشته باشه. یک صفحه هم 10 ها عبارت کلیدی مهم داره که خوبه با همه اون ها رتبه بگیره و بازدید کننده بدست بیاره. اما این یک تکنیک برای فهموندن تمام کلمات کلیدی این صفحه به گوگل اجرا میشه. یکسری تکنیک برای سئو سریع تر و کم هزینه تر سایت وجود داره که بعد از یادگیری مفاهیم پایه و اساسی سئو، میتونید با داشتن آگاهی کامل و دقیق، گاهی از اون ها بهره بگیرید. گوگل رفتار کاربر ها داخل وبسایت شما رو تحلیل و بررسی می کنه تا متوجه بشه که شما چقدر کاربر پسند هستید.

گوگل ارزش زیادی برای محتوای کاربردی و دست اول قائل است ولی سایت‌های زیادی در اینترنت داریم که با ارائه چنین محتوایی همچنان جایگاه مناسبی در نتایج جستجو ندارند. در نظر داشته باشیم که هر مفهوم و کلمه کلیدی باید یک و فقط یک صفحه هدف در سایت ما داشته باشد. اگر چند صفحه متفاوت برای یک موضوع ایجاد کنیم میان آنها رقابت ایجاد شده و شانس هرکدام برای رسیدن به رتبه 1 گوگل کمتر می‌شود. در طول دو مرحله قبل با انبوهی از سوالات و ابهامات روبرو خواهیم شد، پیدا کردن جواب این سوالات و ایجاد ارتباط میان آنچه آموخته‌ایم ساده نیست و می‌تواند زمان زیادی را هدر دهد. بهتر است با شرکت در یک دوره آموزشی از دانش و تجربه افرادی که پیش از ما این مسیر را طی کردند بهره بگیریم.

چنانچه سایت شما نتواند درخواست‌‌ها را به سرعت پاسخ دهد؛ این ربات‌ها؛ سرعت خزش را اتوماتیک پایین می‌آورند تا سایت شما به اصطلاح Down نشود. مثلا سایت searchenginejournal در دستورالعمل مقالات مهمان و تبلیغاتی خود آورده است حداقل متن باید ۱۰۰۰ کلمه باشد و البته اکثر مقالات نویسندگان خودشان هم بیش از ۱۰۰۰ کلمه است. البته اگر در شروع کار هستید و توان پرداخت حقوق تولید کننده محتوا را ندارید مجبور هستید خودتان وقت بگذارید و محتوا تولید کنید. در چند سال اخیر و با رشد وبلاگ‌نویسی و وبلاگ‌نویسان و همچنین با افول روزنامه و مجلات چاپی؛ سایت‌‌های محتوا محور زیاد شده‌اند. لینک‌بیلدینگ فروشگاه‌های آنلاین را اگر بخواهید بدون رپورتاژ و کاملا کلاه سفید انجام دهید بسیار چالش‌برانگیز است. بدیهی است که انجام بازاریابی محتوایی حرفه‌ای در سئو احتیاج به کیورد ریسرچ حرفه‌ای دارد.

برای جلوگیری از این امر و بهینه سازی سایت خود برای سئوی فنی یا سئو تکنیکال، حتماً محتوای تکراری را از وب سایت خود حذف کنید. در هر صورت، به دقت صفحات وب خود را برای این نوع اطلاعات اسکن کنید و هر گونه محتوای اضافی را حذف کنید. سئو فرآیندی رایگان است که می‌تواند کاربران زیادی را بدون پرداخت کوچکترین هزینه‌ای، به صفحات سایت وارد کند. آموزش سئو رایگان دی ام روم یک پلتفرم جامع است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید در ابتدا ربات‌های گوگل و سپس کاربران را متقاعد کنید که شما در حوزه فعالیتی خود بهترین هستید. کپی محتوا و در نتیجه ایجاد محتوای تکراری، یه نوع دزدی ادبی محسوب میشه و شما که دارید این آموزش سئوی حرفه ای رو می‌خونید، باید حرفه‌ای هم کار کنید و کپی کردن رفتار حرفه‌ای حساب نمیشه. طبیعتا برای شما رشد و رونق کسب و کارِتون اهمیت زیادی داره، و قطعا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اصلی شما در این مسیر، پیدا کردن مشتری‌ها و کاربران هدفمند برای کسب و کار شما هست.

در واقع فایل صوتی‌ای که یکم بالاتر می‌بینید، آموزش صوتی سئو مقدماتی هست و می‌تونید ازش به خوبی استفاده کنید. اول اینکه به ما فرصت می‌دهد تجربه رسیدن به رتبه 1 گوگل در کسب و کار خود را داشته باشیم و درک کنیم که با سرمایه‌گذاری در سئو چه میزان مخاطب و درآمد خواهیم داشت. ماهیت هر صفحه براساس محتوایی که در آن ارائه می‌شود قابل تشخیص است. اگر در صفحه ما لیستی از محصولات با اطلاعات قیمت و خرید ارائه شود ماهیت صفحه یک فروشگاه اینترنتی خواهد بود. شما میتوانید اینکار را به راحتی با اضافه کردی کدی به فایل htaccess وب سایتتان انجام دهید.

البته توجه داشته باشید قبل از اینکه از این کد استفاده کنید مطمئن شوید آدرس‌های https روی سایت شما قابل دسترس است. استفاده از پروتکل رمزنگاری SSL اخیرا خیلی در سئو مهم شده است. در این حالت بهترین روش استفاده از ابزارهای آنلاین ساخت اسکیما است. بیشتر افراد schema markup را مساوی با ستاره و FAQ در نتایج گوگل می‌دانند. بنابراین توصیه می‌کنم تا زمانی که دقیقا نمی‌دانید چکار می‌کنید از این فایل استفاده نکنید.

سایت‌مپ (Sitemap) به ربات جستجو کمک می‌کنه تا بهتر بتونه محتواهای سایت رو ببینه و اون رو خزش کنه. نقشه سایت یا همون سایت‌مپ یه روش عالی برای معرفی همه قسمت‌های سایت هست. شاید بپرسید متاتگ اصلا چه کاری می‌کنه؟ متاتگ‌ها محتوای وب سایت شما رو برای ربات‌های گوگل توصیف می‌کنن. مهم‌ترین متاتگ‌ها، متاتگ توضیحات (Meta Description) و متاتگ عنوان (Meta Title) هستن. خب توی این بخش از آموزش سئو برای افراد مبتدی و حرفه‌ای، سراغ بعضی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو داخلی می‌ریم.

به طور مثال اگر شما یک وبلاگ مربوط به قهوه دارید، عبارات ساده ای مانند “دانه های قهوه”، “ماشین های قهوه ساز” یا “اسپرسو” عالی عمل می کنند. بسیاری از آنها به طور رسمی توسط گوگل تایید شده‌اند، اما بسیاری دیگر نیز در حوزه گمانه زنی‌ها و تئوری‌ها باقی مانده‌اند. از نقطه نظر عملی، مهم است که روی عواملی تمرکز کنید که تأثیر ثابتی دارند، اما همچنین سعی کنید «امتیاز خوب» را در همه زمینه‌ها بدست آورید. فاکتورهای رتبه بندی موضوعی بسیار مورد بحث در دنیای سئو هستند. مرور فهرستی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های الگوریتم اصلی (مانند پاندا، پنگوئن، مرغ مگس خوار،…) می‌تواند راهی عالی برای دریافت یک نمای کلی از نحوه تکامل جستجوی Google و SEO در طول سال‌ها باشد.

اگر کلمه کلیدی شما “بهترین استراتژی بازاریابی محتوایی برای کسب و کارهای کوچک” باشد، استفاده از آن در تمام عناصر صفحه، صرفا فقط برای رعایت همه موارد لیست، کاملاً احمقانه خواهد بود. برای انتخاب کلمه کلیدی اصلی، باید اصول تحقیق درباره کلمات کلیدی را که در فصل گذشته به طور گسترده پوشش داده شده است، رعایت کنید – حجم جستجو، سختی و ارتباط آن با موضوع را در نظر بگیرید. هنگامی که موضوع را تعیین کردید، می‌توانید به سطح کلمات کلیدی برگردید و یکی را انتخاب کنید که موضوع شما را به بهترین شکل نشان دهد – کلمه کلیدی اصلی (که کلمه کلیدی هدف نیز نامیده می‌شود). نگاهی سریع به نتایج جستجو، به شما می‌گوید که همیشه به این موضوع توجه کنید تا به  اشتباه کلمات کلیدی نادرست را بهینه سازی نکنید. فرض کنیدیک فروشگاه تجارت الکترونیک با تجهیزات تناسب اندام دارید.

اگر تکنیک‌هایی استفاده کنید که کاملاً مطابق قوانین گوگل باشد و به طور طبیعی در نتایج رشد کنید، سئوی کلاه سفید انجام دادید. اگر از shopify, wix, magneto, joomla یا هر سیستم مدیریت محتوای دیگری استفاده می‌کنید تقریبا تفاوتی نمی‌کند. تمام نکاتی که در این صفحه آموختید روی تمام این سیستم‌ها نیز باید پیاده‌سازی شود. مثلا در حوزه کشتی و فوتبال مجلات خوبی بودند که علاوه بر خبر؛ تحلیل‌های خوبی نیز می‌نوشتند. اما امروز متاسفانه؛ اکثر سایت‌‌های محتوایی؛ فقط اخبار را ترجمه می‌کنند و منتشر می‌کنند. در گذشته اگر خاطرتان باشد در روزنامه‌ها و مجلات کیوسکی که چاپی بودند و خریداری می‌کردیم مقالات تحلیلی زیادی یافت می‌شد.

گام اول این است که خروجی‌های اکسلی که از کیوردپلنر و ابزارهای دیگر گرفتیم را وارد ابزار سئو کبوتر کنیم. برای توسعه کلیدواژه‌ها با کیورد پلنر؛ مراحل زیر را پیش می‌رویم. اما من برای یادگیری بهتر شما این ۲ بخش را هم به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کرده‌ام. بهتر است از تبلیغات کلیکی گوگل یا سایر کانال‌های جذب بازدیدکننده مانند شبکه های اجتماعی یا ایمیل مارکتینگ استفاده کنید. شاید فکر کنید این روش‌ها تئوری هستند اما من تقریبا از تمام این روش‌ها درآمد کسب کرده‌ام.

تمام فاکتورهای سئو فقط یکبار در صفحه می‌توانند موثر باشند اما بک‌لینک فاکتوری است که می‌تواند هزاران بار در صفحه اعمال شوند. بنابراین لینک‌بیلدینگ یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین فعالیت‌ها در سئو است. البته از نظر من EAT برای گوگل مهم است اما مهم‌ترین عامل EAT هم بک‌لینک است. نمایش یکسان محتوا در موبایل و دسکتاپ از نظر گوگل بسیار مهم است. موبایل فرندلی بودن سایت هم یکی از سیگنال‌های رتبه‌بندی گوگل است.

این روند باعث شده بود که مدیران برای بالاتر بردن رتبه خودشون به شکل غیرطبیعی (مثل عکس زیر) از یه سری کلمات کلیدی بیش از حد استفاده کنن. توی عکس پایین کلمه “چگالی کلمه کلیدی” بیش از اندازه استفاده شده. شما از این دوره آموزش جامع سئو و بهینه سازی سایت برای این استفاده می‌کنید که متوجه بشید این کار غلطه و خیلی باید حواستون به چگالی معقول و منطقی کلمات کلیدی سایت خودتون باشه. خب حالا چطور باید سراغ یادگیری سئو سایت بریم؟ بدونید که دانش سئو پایان نداره، باید سعی کنید در کنار خوندن مقاله‌های جدید سئو، دانش قدیم خودتون رو هم به روز کنید. در هر دهه تغییرات خیلی زیادی بین جستجوها پیش میاد و همینطور رفتار کاربران هم تغییر می‌کنه. تکنولوژی عوض میشه و یا روش‌های مخرب تغییر می‌کنه و همه این عوامل باعث میشه که الگوریتم‌های گوگل و باقی موتورهای جستجو هر روز و هر ماه در حال تغییر باشند.

این افزایش تعداد بازدید‌کنندگان، اساسا با رتبه آن وبسایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو رابطه مستقیم دارد. در حالی که اغلب به جای یکدیگر استفاده می­شود، سئو داخلی و سئو فنی یکسان نیستند. در حقیقت، سئوی درون صفحه یا سئو داخلی، متا تگ ها، تصاویر، لینک داخلی و موارد مشابه را پوشش می­دهد. به اینها به عنوان عناصر صفحه­ای که برای کاربران قابل مشاهده است فکر کنید. از سوی دیگر، سئو تکنیکال به این موضوع می­پردازد که چگونه گوگل سایت شما را برای ربات­های موتور جستجو قابل درک می­کند و ایندکس سایت را بهبود می­بخشد. همچنین در سئو تکنیکال به مواردی مانند سرعت سایت، داده­های ساختاریافته، متعارف سازی، نقشه­های سایت XML، hreflang و موارد دیگر فکر کنید.

برای خوشه‌سازی کلمات کلیدی با استفاده از کبوتر، کافی است مراحل زیر را انجام دهید. اینکه فقط بگویید پیشرفت داشته‌ایم برای کارفرما قابل قبول نیست. در این مواقع ارائه KPI قابل سنجش می‌تواند اعتمادسازی کند تا همکاری را ادامه دهید. مثلا اینکه شما زحمت زیادی بکشید و روی کلیدواژه “گلدان” در گوگل رتبه بگیرید؛ ارزش زیادی ندارد؛ مادامی که نرخ تبدیل مناسبی از این کیورد داشته باشید. یکی از نکاتی که در گذشته خیلی مورد توجه قرار نمی‌گرفت و اخیرا دارای اهمیت زیادی شده است نرخ تبدیل است.

درصورتی که یکی از مهم‌ترین کارهای تولید محتوا بخش ترویج محتوا است. چنانچه اشتراک‌گذاری مناسبی انجام دهید می‌توانید در همین ابتدا چندین بک‌لینک (هرچند نوفالوو) بدست آورید. لازم به ذکر است ما اطلاع دقیقی از کلمات معنایی (از نظر گوگل) نداریم و نمی‌دانیم مثلا برای کلمه جلوبندی خودرو؛ از نظر گوگل چه کلماتی مرتبط است. البته راهکارهایی برای معناگرایی وجود دارد که تا حدی اثبات شده هستند و در ادامه به آن‌ها می‌پردازم. مهم‌ترین بخش بهینه‌سازی این است که از کلمه کلیدی به درستی استفاده کنیم. هر کلمه کلیدی در واقع یک پرسش است که در یک قالب یک کلمه گنگ یا واضح قرار می‌گیرد و شما باید منظور دقیق کاربر از این سوال را متوجه شوید.

مثلا محتواها را آماده کنید نکات تکنیکالی را رفع کنید و ایندفعه آن را به سرچ کنسول متصل کنید. از مهم‌ترین عامل‌های سئو یک صفحه تگ‌های h یا هدینگ‌های داخل آن صفحه هستند. در داخل هدینگ‌ها باید از کلمات کلیدی مهم آن صفحه استفاده شود، همچنین باید موضوعات مرتبط و در خدمت مطلب اصلی باشد و ترتیبت عناوین به درستی رعایت شده باشد. یعنی اگر موضوعی زیر مجموعه عنوان h2 بود باید از h3 استفاده شود. مقدمه را زمانی که مطلب تمام شد بنویسید؛ یعنی چی؟ شما زمانی که یک مطلب را نوشتید تسلط کامل دارید که در داخل مطلب چه چیزهایی نوشته‌اید و به خوبی می‌توانید مقدمه را بنویسید.

برای کسب اطلاعات و ثبت سفارش در خصوص هر یک از این خدمات با ما تماس بگیرید. متخصص سئو با 500 میلیون درآمد در ماه هم در ایران یافت می شود و متخصص سئو با 8 میلیون درآمد در ایران هم وجود دارد. خب خیلی شیرینه که فضای اینترنت داره نزدیک میشه به فضایی که باید برای رشد کردن واقعا به درد خورد. هم خوشحالم بابت یکسری تحولات سئو 2023 و هم بعضی از برنامه ریزی هام بهم ریخته! البته عدد 100 حداکثر این مقدار هستش و هر چقدر این تعداد کمتر باشه، قدرت بیشتری توسط لینک ها منتقل میشه.


بهترین سئوکار ارومیه کیست؟